reklama
kategoria: Kraj
16 maj 2024

Rozumienie tekstu na egzaminie ósmoklasisty z języka obcego

zdjęcie: Rozumienie tekstu na egzaminie ósmoklasisty z języka obcego / fot. PAP
fot. PAP
Rozumienie tekstu napisanego i tekstu odtworzonego z nagrania – takie zadania znalazły się na egzaminie z języka obcego, który pisali uczniowie klas VIII szkół podstawowych w ostatnim dniu egzaminu ósmoklasisty. Musieli też napisać tekst własny – wpis internetowy lub e-mail.
REKLAMA

Arkusze egzaminacyjne z wszystkich sześciu języków obcych (angielskiego, niemieckiego, rosyjskiego, francuskiego, hiszpańskiego i włoskiego) zdawanych przez uczniów Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała w czwartek po zakończeniu egzaminu na swojej stronie internetowej. Arkuszom towarzyszą transkrypcje nagrań.

W arkuszu egzaminacyjnym – niezależnie od języka – były zarówno zadania zamknięte, jak i otwarte, w sumie 14, niektóre rozbudowane (w jednym zadaniu należało udzielić odpowiedzi na kilka pytań). Zadania zamknięte to takie, w których uczeń wybiera odpowiedź spośród podanych. W zadaniach otwartych uczeń samodzielnie formułuje odpowiedź.

Część zadań odnosiła się do nagranych tekstów. Na przykład uczniowie zdający angielski wysłuchali m.in. rozmów na temat kupna książki, ślubu ciotki, tajemniczej osoby, której ulubioną książką jest "Ania z Zielonego Wzgórza" (ang. Anne of Green Gables), oraz wypowiedzi na temat żartów z okazji Prima Aprilis (ang. April Fool's Day). Zdający z niemieckiego wysłuchali m.in. rozmów na temat zakupów przez internet, wspólnej nauki matematyki i angielskiego, grania muzyki w parku oraz prognozy pogody i wypowiedzi na temat tego, jak to jest mieć rodzeństwo. Zdający z rosyjskiego wysłuchali m.in. rozmów na temat szkolnego konkursu na najlepsze selfie i wizyty u okulisty oraz wywiadu z gwiazdą serialu.

Zadania odnosiły się także do zamieszczonych w tekście krótkich tekstów: w tekście z angielskiego była to anegdota na temat XVIII-wiecznego malarza Thomasa Gainsborougha, opowieści na temat mężczyzn przebranych w stroje Spider-Mana i Batmana, myjących okna w szpitala; w teście z niemieckiego jeden tekst dotyczył lotu balonem, inny - naturalnego labiryntu z żywopłotu, a jeszcze inny rywalizacji między pływakiem a rekinem w szybkości; w teście z rosyjskiego jedno z zadań dotyczyło różnych rodzajów muzeów, inne powieści dla młodzieży o czwórce przyjaciół, którzy prowadzą razem biuro detektywistyczne. Zadania odnosiły się też do zamieszczonych w arkuszu ogłoszeń i reklam, a także e-maili.

Wśród zadań na poziomie podstawowym były także pytania sprawdzające znajomość podstawowych zwrotów. Na przykład w teście z angielskiego brzmiały: 5.1. Spotykasz dawno niewidzianą koleżankę. Co jej powiesz? A. It’s been a long time since I last saw you. B. I’m sure we haven’t met before. C. It was nice to see you last weekend. 5.2. Chcesz obejrzeć torbę w sklepie. Co powiesz do sprzedawcy? A. Will you carry that bag for me? B. Would you like to have that bag? C. Could I have a look at that bag? 5.3. Pytasz kolegę, o której godzinie macie się spotkać. Co powiesz? A. What time are we meeting? B. How much time do we have for our meeting? C. How many meetings were there? 5.4. Kolega proponuje Ci wyjazd na narty. Jego pomysł Ci się podoba. Co mu powiesz? A. Do you like my idea? B. I’m feeling well, thanks. C. Sounds like fun!"

Podobne zadania z niemieckiego brzmiały: "5.1. Chcesz przedstawić koleżance swojego brata. Co jej powiesz? A. Alex, ich habe keinen Bruder. B. Das ist mein Bruder Alex. C. Sein Bruder heißt Alex. 5.2. Koleżanka zaprasza Cię na swoje przyjęcie urodzinowe. Co jej odpowiesz? A. Vielen Dank für die Einladung. B. Ich gebe euch die Einladung. C. Bitte, das ist die Einladung. 5.3. Kolega zaproponował Ci wspólną grę w piłkę. Zgadzasz się. Co mu odpowiesz? A. Gleichfalls. B. Sehr gern. C. Nichts zu danken. 5.4. Wręczono Ci całkowicie niespodziewany prezent. Jak wyrazisz swoje zaskoczenie? A. Kopf hoch! B. Das ist aber traurig! C. Was für eine Überraschung!"

Na koniec zdający egzamin musieli napisać własny tekst w języku obcym. Uczniowie, którzy pisali egzamin z języka angielskiego, musieli napisać wpis na stronę internetową szkoły na temat filmu o Dniu Sportu. Musieli wyjaśnić, dlaczego postanowili nakręcić ten film, przedstawić problem, który pojawił się podczas filmowania, oraz zachęcić do obejrzenia filmu i wyrażenia opinii o nim.

Z kolei uczniowie, którzy pisali egzamin z niemieckiego, rosyjskiego, hiszpańskiego, francuskiego i włoskiego, mieli napisać w e-mailu o przeprowadzce z rodziną do nowego domu. Trzeba było podać powód przeprowadzki, opisać okolicę, w której teraz mieszkają, i wyjaśnić, jakich mebli im brakuje w pokoju i dlaczego wciąż ich nie mają.

Niezależnie od języka zadanie to uzupełnione było informacją: "Rozwiń swoją wypowiedź w każdym z trzech podpunktów tak, aby osoba nieznająca polecenia w języku polskim uzyskała wszystkie wskazane w nim informacje. Pamiętaj, że długość wypowiedzi powinna wynosić od 50 do 120 słów (nie licząc wyrazów podanych na początku wypowiedzi). Oceniane są: umiejętność pełnego przekazania informacji, spójność, bogactwo językowe oraz poprawność językowa".

Egzamin ósmoklasisty z języka obcego trwał 90 minut. Dla uczniów, którym przysługuje dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminu, np. dla uczniów z dysleksją, mógł być przedłużony do 135 minut.

Dla zdających egzamin ósmoklasisty uczniów z Ukrainy w arkuszach z języków obcych instrukcje były w języku ukraińskim, a polecenia do zadań w dwóch językach: polskim i ukraińskim. Rozwiązania zadań, w zależności od polecenia, można było zapisywać w zdawanym języku obcym lub w języku ukraińskim. Czas rozwiązywania arkusza z języka obcego – w odróżnieniu od czasu, jaki mieli na rozwiązanie arkusza z języka polskiego – nie był wydłużony.

Wyniki egzaminu ósmoklasisty zostaną ogłoszone 3 lipca br. Tego samego dnia swoje wyniki poznają uczniowie, otrzymają też zaświadczenia o wynikach.

Przystąpienie do egzaminu ósmoklasisty jest warunkiem ukończenia szkoły podstawowej. Jeśli uczeń z powodów zdrowotnych lub losowych nie mógł przystąpić do egzaminu we wtorek, środę i czwartek, to będzie go pisał w drugim terminie – 10-12 czerwca.

Wynik egzaminu ma wpływ na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadpodstawowej. Połowa wszystkich punktów do zdobycia to punkty za egzamin. Druga połowa to punkty za oceny na świadectwie szkolnym i inne osiągnięcia ucznia. (PAP)

autorka: Danuta Starzyńska-Rosiecka

PRZECZYTAJ JESZCZE
Materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez [nazwa administratora portalu] na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.
pogoda Milicz
2.5°C
wschód słońca: 07:17
zachód słońca: 15:55
reklama

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Miliczu

kiedy
2024-11-30 18:00
miejsce
Ośrodek Kultury w Miliczu, Milicz,...
wstęp biletowany
kiedy
2025-01-18 16:00
miejsce
I Liceum Ogólnokształcące, Milicz,...
wstęp biletowany
kiedy
2025-02-13 19:00
miejsce
Ośrodek Kultury w Miliczu, Milicz,...
wstęp biletowany